Jagochmina-diagnoser

Alla inlägg under februari 2021

Av Cim - 4 februari 2021 16:18

Av Cim - 4 februari 2021 15:43

 


så där , är tillbaka efter en FM på Multirehab . 

Sovit ett par timmar för det tog helt slut på mig att vara iväg.


Min första tid va med Arbetsterapeut   

Det jag varit så rädd för kommer att bli min verklighet ! 

Jag fick svara på massa frågor o hon hade gått igenom tidigare undersökning mm med smärtenheten och journal . Dessa jobbiga frågor som gör ont att erkänna högt .

Mötet med henne slutade iallafall med att hon vill sätta in HJÄLPMEDEL . 

Hjälpmedel för att jag ska kunna få en fungerande vardag i den mån som går . 

Vad detta betyder i det stora hela vet jag inte än men vet med all säkerhet att något lär sättas in . 

Ja vill bara skrika rakt ut just nu    

Ja vägrar att inse , jag vet men kan inte ta sanningen till mig att det är så illa ställt med en . 

Hur sexigt är det med glidlakan tex just för att jag har svårt att vända mig i säng mm . 

Det första det får mig att tänka på är ålderdomshem , det som jag tidigare jobbat med . 

Något Att sitta på i badet för dusch ...... 

Jo jag tappar balansen när jag duschar stående o det är ju inte så kul det heller . 

Detta är en del av de ssaker hon tog upp som jag minns . 


Nästa möte va med Fysioteraeut/ sjukgymnast 

Det blev det en massa olika tester på balans , styrka mm . 

Dessa gick allt annat än bra och tillslut drogs rullgardiner ner för mig . 

Jag kunde knappt andas o tårarna rann , så utmattad blev jag . Skakade i hela kroppen !   

Kunde knappt prata . 

Hon som jobbat med detta hade som hon sa aldrig sett något likande på utmattning . 

Det gick liksom inte missta hur illa det faktiskt är ! 

Hon blev så orolig för mig att hon vägrade lämna mig ensam trots att jag inte orkade mer .

Jag fick kaffe till mig på rummet och hon studerade mig under hela tiden o oroade sig . Hon följde mig ut till utgången o där stod hon sen o kollade efter mig när jag stapplade iväg . 

Hon skulle ringa mig i morgon för att höra hur jag mått efter . Lika så arbetsterapeuten ska ringa i början på nästa vecka för att kolla av läget . 


Ja så hur är det  NU då ? 

Jo kroppen är så utmattad att jag mår illa av trötthet . Huvudvärk .

Lite smått känlsa av panik då jag inte vet hur jag ska tackla det just nu , sitta el ligga . Blunda eller distrahera mig med något på datan . Lyssna på något kanske ? 

Är jobbigt när man mår så pass dåligt att man vet varken ut el in ! Tårarna är inte långt borta för jag är så LESS . 

Oro över hur detta kommer sluta då jag bara tycks bli värre o värre . 

 





                                                            FRIDESN :) 

Av Cim - 3 februari 2021 23:14

Av Cim - 3 februari 2021 13:39

idag känner jag den där känslan i kroppen att jag VILL GÖRA NÅGOT . 

Den känslan kommer inte ofta längre tyvärr men när den väl gör det så känner man sig nästan normal.


I natt kunde jag sova efter min sista dos av mediciner , somnade vid 02 . 

Gick upp och följde lillan till bussen o så att hennes vovve fick göra sitt , sen somnade jag till 12 . 

Ute skiner solen och det är väl det som gör att det känns som man har energi idag men har lärt mig att inte låta mig luras och börja göra något . 

Måste först få lära mig detta med att känna av och kunna få min energi att räcka mer än för någon timme som jag passar på att göra något för att sen slås i säng med en smäll igen . 

Kanske borde ta och pyssla om mina fåtal växter som fortfarande är vid liv . Det har varit min grej att  ha o pyssla med här hemma men efter flytten har de dött på löpande band   


I morgon bär det av till Rehab o jag är nervös som valigt innan jag vet vad som ska ske . 

Känner att det blir för många timmar som jag ska orka med . 

Får inte glömma min medicin dosett ! 

På tal om den så har det funkat ganska bra med medicinerna sen jag fick hem den . 

Bästa är att jag ser att de som är tagna faktiskt är tagna . 


Smart grej det där och än så blir det i bra tider med men dumt att ropa hej riktigt än . 

Vet inte än hur det blir när jag har riktiga skit dagar med minnet .  






                                                                   FRIDENS :)


Av Cim - 2 februari 2021 18:45

Av Cim - 2 februari 2021 18:21

Just nu förstår jag inte vad meningen är med min medicin , den som jag tar mot smärtan . 

Konstigt nog så tar den inte ens huvudvärken , värken i kroppen BRÄNNER ! 

Värk i musklerna i armarna o ut i händer . 

Ännu en dag till säng med datan som sällskap   

Tur som attan att jag fann en ny serie som kan roa mig ett par timmar i kväll . 

Känner mig hungrig , speciellt till kvällen men så fort jag börjar äta så tappar jag matlusten och blir illamående . Orkar liksom inte ens peta i mig något ! 

Många gånger jag funderar på hur min kropp ska reagera på detta i längden , medciciner utan mat i magen . Måste vara skadligt i längden ? 


Dottern sitter i samtal på högtalare o jag håller på att bli galen här inne   

Deras röster EKAR så jag har svårt att koncentera mig på att ens tänka . Denna ljudöverkänslighet , jag avskyr den när den kommer . 

Det är dagar som dessa jag önksar att folk slapp mig i sin närhet . 

Är inte deras fel men det drabbar dem . 

Tror det är min kropps reaktion då den antagligen har fullt upp o knappt orken med all värk så gör ljud det hela ännu värre ?! 





                                                      FRIDENS :) 


Av Cim - 2 februari 2021 17:48

Av Cim - 2 februari 2021 07:44

Inte nog med att jag tycker detta kring Covid 19 redan är svårt med alla restruktioner , när man ska hålla barn hemma mm . 

Ja så ska man tillhöra Riskgruppen med pga alla problem med kroppen . 

Neurologiska diganoser   

Helt plötsligt tycker jag att allt blivit mycket värre . Nog för att jag nästan aldrig är ute som det är just nu men att veta att jag INTE SKA gör det nästan så man känner sig ingstängd . 

Vet dock inte vad som gäller när man tillhör riskgruppen för det har jag inte haft ork att kolla upp . 

Sista jag hörde va att de skulle hålla sig inne , inte gå ut på affärer mm och att de skulle ta hjälp från vänner o familj med allt som gäller ärenden utanför . 

Gäller det än  ? 

OM , hur ska jag då göra som bor på ett ställe där jag ingen har ?   

Tror nog man ska ta denna förbannade Covid på allvar . 



Hur som ... 

Somnade i natt någon gång och tror jag sov ganska ok men va så sjukt trött när klockan ringde  . Tur att Lillans pappa ringde som fick mig att vakna till . 

Mediciner intaget , huvudvärk o värk i kroppen . Får se om det kan ge med sig lite iallafall . 

Inget planerat för dagen utan det blir att försöka samla energi inför Torsdag o Rehab då det är två tider samma dag . 


Dricker min Morgon kaffe o funderar . 






                                                     FRIDENS :) 

Ovido - Quiz & Flashcards